Mit, mikor, hogyan – és főleg miért meséljünk gyermekünknek? Már a pocaklakók is szívesen hallgatják édesanyjuk dallamos hangját, az ekkor megismert intonáció később megnyugtatja őket.  Az agy 90%-a 5 éves korig fejlődik ki, a szülők pedig olvasás révén már az óvoda megkezdése előtt stimulálhatják ezt a folyamatot. Egy amerikai tudományos cikk szerint, ha olvasol gyermekednek, sokkal jobb eredményeket fog elérni majd az intelligencia teszteken. Hogyan lesz a mese a kognitív fejlesztés eszközévé? 

Szavainkban a világ

Az iskolába kerülő gyerekeknél egyértelműen megállapítható, milyen gazdag nyelvi környezetben cseperedtek ezidáig. Ha gyakran olvas a szülő a gyermekének, segít neki abban, hogy hamarabb megtanuljon olvasni, és már az első iskolai évben tudni fogja a tanító néni, ki az, akivel már otthon is foglalkoztak a szülők, hiszen ők fejlettebb szókinccsel rendelkeznek, és sokkal inkább nyitottabbak a mindennapokban. A mese kusza betűi  az univerzum törvényeit közvetítik, így az itt megtanult, megragadt szavak a világról való gondolkodás alapjait alkotják. Hiszen amire nincs szavunk, arról nem gondolkodunk, így azt nem is érthetjük.

Kincseink a szavak

A szókincs olvasás révén bővíthető. Az olvasás stimulálja az agy nyelvi központját. A gyermek rövidebb idő alatt tanulja meg, hogy a nyelv szövegösszefüggést, mondatokat, nyelvtant és szavakak jelent. A gyerek kommunikációs képessége két-három éves kor körül fejlődik ki, az ehhez szükséges szavakat pedig a mesék és könyvek biztosítják számukra. Nagy lehetőség a szülő kezében, hogy maga válogathatja meg a gyerek szókincsét felépítő olvasmányokat, hogy támogathatja gyermekét abban, milyen módon fejezi ki önmagát, s ezáltal hogyan pozicionálja magát a világban.
lenemaradjak

Világban való tájékozódás

Azok a gyermekek, akiknek olvastak szüleik, sokkal közvetlenebb kapcsolatot tudnak kialakítani a környezetükkel. A gyerekek számára példaként szolgálnak amesék. Ha arról olvasol nekik, hogy egy kisfiút kicsúfolnak, de időközben az megtanulja megvédeni magát, akkor a gyermeked is tudni fogja, mit tegyen, ha ő kerül hasonló helyzetbe. Az értékekről és empátiáról szóló könyvek nagy befolyással lehetnek arra, hogy gyermeked milyen kapcsolatot tud kialakítani a környezetében élő emberekkel. A történet ok-okozatiságának végigkövetésével, a miértek és a hogyanok mérlegelésével kompetensnek érezheti magát a  problémamegoldás során.

A mesére figyelni kell

A mesélés javítja a gyermekek koncentrációs képességét is. Egy általános szabály szerint egy ember annyi percig képes figyelni, ahány éves. Például egy négyéves gyermek 4 percig fog odafigyelni egy dologra, majd ezt követően más felé irányul érdeklődése. A többéves gyakorlatnak köszönhetően, a felnőttek képesek túllépni ezen, és akár több órán keresztül is odafigyelni ugyanarra a dologra. A gyermekek esetében ez a képesség olvasás segítségével fejleszthető.

Tudjuk a hogyant és a miértet, most már ideje utánajárni, mikor és mit. Csatoljuk fel hát hétmérföldes csizmánk és induljunk az óperenciás tengeren túlra. Izgalmas és változatos közös meséléseket kívánunk addig is, hogy a 100 nappal és 100 éj, még úti célunkat elérjük, élményekkel teli legyen.

A mese az érzelmi fejlődés támogatása mellett a kognitív fejlesztés eszköze is. Fejleszti a szókincset, segít önmagát pozicionálni a világban, és javítja a koncentrációs képességet. Nem érdemes kihagyni.

Kovács Mónika

családi mediátor, pedagógus